Neželjeni spam pozivi sa 036 brojeva i kako ih se rešiti

Više od godinu dana dobijam reklamne pozive sa nekoliko brojeva koji pripadaju nekoj firmi koja se bavi promotivnim kampanjama a koristi brojeve iz grupe pozivnog broja 036. Kako je brojeve moguće blokirati na Android telefonu ali i na mnogim drugim vrstama telefona jednostavno nisam smatrao da je toliko važno da reagujem ranije, čak sam mislio i da će vremenom prestati da zovu ali to se nije dogodilo samo je bilo 2 pauze od mesec dana da nema poziva - pomislih odlično ali oni opet nastavljaju. Pozivi su svakodnevni pa ako stavim MTS karticu u neki drugi telefon, onda me sledećeg jutra probudi poziv telemarketera a ono što sam mislio je da ću to lako prijaviti MTS-u koji će blokirati te pozive ka mom broju i da će time stvar biti rešena.


Dok se ovo sa spam pozivima sa 036 brojeva na mobilni i može lakše rešiti makar i sa instaliranjem aplikacija za blokiranje poziva, za mnogo češće pozive na fiksni telefon MTS nije učinio ništa da bi zaštitio svoje pretplatnike od neželjenih poziva. Istina je da se na tržištu preko raznih stranih sajtova može naručiti uređaj po ceni od 70 do 100 dolara koji blokira neželjene pozive a koji se montira između telefona i telefonske linije a i da neki noviji modeli fiksnih telefona imaju tu opciju. Postavlja se pitanje zbog čega bi ljudi kupovali takve uređaje kad već plaćaju MTS-u pretplatu i kako to da MTS ne smatra svojom obavezom da zaštiti svoje dugogodišnje i u mnogo slučajeva starije pretplatnike kojima je telefon potreban da bi na primer pozvali decu.

Smatram da je dužnost operatera (koji naplaćuje pretplatu) da zaštiti svoje korisnike na isti način kao što Google štiti svoje korisnike od spam mejlova. Kad bi Google imao isti stav kao MTS, onda bi bilo nemoguće koristiti Gmail koji bi bio zatrpan spam porukama.

U Srbiji za razliku od Hrvatske čak i ne postoji nacionalni registar brojeva čiji vlasnici ne žele da budu pozivani za razne reklamne ponude kao ni jedinstvena lista spam brojeva kao što postoji u Sjedinjenim Američkim Državama.

Ono što smatram normalnim je da MTS na osnovu prijave korisnika, te brojeve stavi na crnu listu i da ti brojevi više ne mogu pozvati broj koji ih je blokirao. Idealno bi bilo kad bi MTS imao korisničke stranice gde korisnik može samostalno da blokira broj koji hoće ili da blokira grupu brojeva, u ovom slučaju 036 210 xxx i da na poziv sa tih brojeva bude blokiran na nivou operatera.

Dakle šta možete da uradite ako ste MTS korisnik je da:

1. Potražite u podešavanju telefona da li se negde nalazi opcija za blokiranje brojeva, crna lista i slično. Na primer, LG ima opciju da na crnu listu dodate kako broj, tako i nekoliko početnih cifara, u ovom slučaju +38136210 i svi brojevi koji počinju tako će biti blokirani.Takođe možda možete da blokirate i pozive sa skrivenih brojeva.
2. Ako imate neku noviju verziju Androida, možete pratiti Google uputstvo za blokiranje poziva. Ova opcija je možda najbolja jer kad prijavite neki broj kao spam, a to isto urade i drugi Google će imati listu brojeva sa kojih će automatski blokirati poziv.

3. Ako imate stariju verziju Androida možete instalirati aplikaciju aplikacije za blokiranje sa Google play ili instalirati ovu aplikacuju preuzimanjem apk fajla . Ova aplikacija, osim blokiranja pojedinih poziva ima mogućnost i blokiranja svih brojeva koje nemate u imeniku tako da vas niko drugi neće dobiti.

4. Da im kažete da ne želite da vas zovu i da vaš broj izbrišu sa liste a ako se pozivi nastave, da ih prijavite tržišnoj inspekciji - više na sajtu 021.rs






MTS, koliko sam shvatio iz odgovora u poslovnici kao i iz mejla korisničke službe, nije zainteresovan za stvarno rešavanje problema reklamnih spam poziva sa 036 brojeva. Procedura koju MTS navodi je takva da moramo imati dokaz u telefonu da je taj broj zvao i da je veza uspostavljena. Dakle nije bitno imati zapisano vreme i datum poziva što znači da se svaki put morate javiti i ni u kom slučaju ne stavljati karticu u drugi telefon, resetovati telefon i slično da bi posle par meseci imali sve te brojeve. Spameri izigravaju ovaj sistem tako što vas zovu sa više od 20 različitih brojeva i vi tu ne možete ništa da uradite jer se isti broj ponovi najviše 3-4 puta mesečno. Čak i ako bi uspeli sa prijavom jednog broja, ostalo bi mnogo drugih sa kojih će vas zvati. Za MTS nije bitno što je primera radi, možda čak i 1000 ljudi u toku meseca prijavilo jedan broj da bi zaključili da taj broj treba sprečiti da dalje uznemirava MTS korisnike.

Bilo koji od ovih 036 brojeva je nemoguće pozvati (javi se unapred snimljena poruka na engleskom) i oni iznova nastavljaju da vas zovu gotovo svakog dana samo sa drugog broja.


S obzirom da se pozivi obavljaju automatski iz liste brojeva, znači tek kad se javite onda se čuje muzika i javlja se operater, teoretski je moguće da se sa jednog broja iz te firme dnevno pozove 500 brojeva.

Google blokira mail sa kog se šalje veliki broj mejlova koji su prijavljeni kao spam a takođe i IP adresa ide na crnu listu dok nas u poslovnicama MTS-a uveravaju da ne mogu ništa da urade povodom neželjenih, spam, poziva.

Na ovaj način nereagovanjem MTS omogućuje da telemarketing kompanije spamuju korisnike MTS-a dok sa druge strane isti taj MTS od svojih korisnika na osnovu pretplate zarađuje lepe sume novca.

MTS umesto da reši problem, savetuje korisnike da instaliraju razne aplikacije za blokiranje poziva. Ovo ima smisla ako vas uznemirava jedna osoba ali ne i ako to neko radi profesionalno. Sem što te aplikacije zauzimaju  troše bateriju telefona smatram kako nije korektno od operatera da korisnik mora da sam rešava problem spam poziva.

Naravno da je najlakše uzeti drugi broj, ali jedino je problem što broj dajemo nekim usanovama koje moraju imati tačne podatke kao što su banke, državne službe, razna udruženja i slično i promenom broja moramo obavestiti sve njih kao i saradnike da je do promene došlo.

Osim toga, na sajtu mtsblog.rs na kom je i pokrenuta priča o načinima rešavanja spam poziva, selektivno se objavljuju komentari. Na primer, odgovore vam na pitanje kako se rešiti spam poziva sa "Predlažemo da u mts poslovnici prijavite uznemiravanje" a kad posle hoćete da pošaljete komentar da od toga kao i od prijave na mejl korisničke službe MTS-a nije bilo nikakvog efekta, onda takav komentar, sasvim kulturno napisan, ne objave kako bi se stekao utisak da oni pomažu korisnicima i dobro rade svoj posao.


Moj odgovor na izostanak želje MTS-a da reši problem spam poziva je raskid postpaid ugovora, i eventualno prebacivanje mts broja u drugu mrežu, verovatno Globaltel.

Ako MTS smatra da korisnici sami treba da rešavaju probleme spam poziva, onda isto tako korisnici mogu da smatraju da je šteta takvom operateru plaćati pretplatu.

Коментари